Dienstag, Juni 18, 2024

Dät chroniske Relativierengssyndroom

In ju fräiske Kultuurwareld kon me Ljudene drepe, do slöärhaftich un touräächhooldend  ju fräiske Sproake(n) un Kultuur stöäne wollen. Jo wollen nit tou fuul ferloangje un smoals wollen jo sik nit moal ma ju fräiske Identität ferbiende. Ju franske Psychiaterske un Skrieuwerske Lydie Salvayre skrift deertou: “Fonsuun is wisse een Kondietsje foar een goud Gespräk, man tou fuul Fonsuun kon skoadelk weze. Wan du nemens kritisierje wolt un älk Woud fon älkuneen wichtich findst, wan du altied fjuntelk touheerst un altied fjuntelk antwoudest, wan du kuut kweden altied so dääst as bäst du uural ma ienfersteen, dan rakt et ju Gefoar dät uurswäkke die as aan Slöärder (slöärhaftige Persoon) betrachtje.” So skrift ju noch färe. In dät Sluutwoud skrift ju dät Persone sik eerst dan an een Identität ferbiende konnen, wan jo sik uut dät Juk befräie konnen.

 

Slöärders

In do fräiske Lounde rakt et fuul Slöärders. Persone, do ju fräiske Kultuur ma hier semi-intellektuelle Jippeljap smoorje. Jo konnen uur ju Sproake un Kultuur skrieuwe, man sik nit anne Identität ferbiende. Uk wan jo Seelterfräisk, Noudfräisk of Aastfräisk Plat bale konne. Un disse Sproaken bale jo jädden, man uurdrieuwe duurst me nit. Un bie sukke Ljudene uurdrift me gau. Jo bale al fon 'Aktivismus', wan me ju Sproake nit as nostalgisk Relikt uut oolde Tiede sjucht. Un dät et aal minner wädt ma ju oaine Sproake, is nit läip. Do Slöärders konnen gans goud relativierje. Foarallen bie do fräiske Behöörden un kulturelle Organisatione rakt et een Masse fon disse Slöärders. Ma hiere relatief grote Antaal skafje jo nit dät , wät do maaste Sproakfräisen wichtich fiende. Do fräiske Organisatione sunt in do fergene Jiertjaanden woaksen, man die Gruund foar hiere Eksistenz wädt alle Dege litjerder. Dät sunt Slöärders, Persone do nit uut sik hääruut kume wollen un sik nit ferbiende konnen. Häd dät chroniske Relativierengssyndroom hiere Sele un Emotione uutläsked?

 

Wezet stolt un emansipierje!

Ju amerikoanske Skrieuwerske Marianne Williamson skreeuw in hieren Bestseller A Return to Love: Reflections on the Principles of A Course in Miracles (1992): “Uus grootste Nood is nit, dät wie uuntouräkkend sunt. Uus grootste Nood is, dät wie uunmetelk mächtich sunt. Dät is uus Lucht, nit uus Tjuustergaid, dät uus so boang moaket. Wie fräigje uus, wäl bän iek, mie brillant, talentiert, fantastisk tou nammen?” Man wieruum nit? Wie mouten uus nit litjerder moakje as wie sunt. Dät moaket uus un do Ljude, do wie ljoof häbe, uunseker.  Wan wie wieze dät ju fräiske Identität fuul wäid un fluch is, dan is dät foar uur Fräisen nit moor so stuur um juustso stolt deerap tou wezen. Wan wie uus fon disse Nood befräie, befräie wie uur Fräisen uk.

 

Dät Stöänen fon ju fräiske Identität is moralisk goud tou gjuchtfäidigjen. Et roate al Fräisen in’t 6. Jierhunnert, wät betjudt dät wie dät ‘ooldste Foulk in Noudeuropa’ sunt dät altied noch lieuwet un bestoant. Un dät is een litje Wunder in disse globalisierte Wareld.